Met deze tips zal je sneller inslapen en uitgerust wakker worden

24-04-2018

Als je 's avonds in bed ligt komen er vaak allerlei gedachten door je hoofd. Sommige plezierig, sommige wat minder. Op zich zijn de gedachten niet verkeerd, maar je geeft er automatisch een positieve of negatieve lading aan. In sommige gevallen kan het zelfs tot inslaapproblemen leiden. Veel mensen gaan dan echt piekeren.

Je kan dan gaan mediteren, maar eerlijk ik weet dat je 's avonds vaak geen fut meer hebt om daar nog aan te beginnen.

Er is een manier die ik zelf aangenaam en effectief vind om de gedachten tot stilstand te brengen.

Als ik ga slapen maken ik in gedachten een lijstje. Nu denk je misschien; "ik hou niet van to do lijstjes, het maakt me zenuwachtig." of "lijstjes werken niet voor mij." Dan stel ik je gerust. Het gaat niet over een een to do lijstje. Je stelt jezelf twee vragen;

Welke twee gebeurtenissen (klein of groot) liepen niet zoals ik wou en pak ik volgende keer anders aan?

Welke vijf gebeurtenissen gaven mij een goed gevoel en ben ik dankbaar voor?

Door jezelf deze vragen te stellen is er controle over je gedachten en is er geen ruimte voor chaos en malen.

De volgorde zorgt er ook voor dat je eindigt met de positieve gedachten. Zo kan je inslapen met deze positieve gevoelens.

Je kan dit in gedachten doen, maar je kan het ook opschrijven in een bullet journal bijvoorbeeld. Ik schrijf zelf ook heel graag. Ik heb een aantal schriftjes voor verschillende soorten schrijfsels. Woorden op papier hebben een soort bekrachtigende energie. Het voordeel dat je enige vooruitgang kan zien. Na verloop van tijd zou het makkelijker moeten worden om het positieve lijstje in te vullen. En na een tijdje worden negatieve ervaringen misschien wel positief, wat natuurlijk niet alleen een voordeel is om te kunnen inslapen, maar je steeds meeneemt.

Na deze oefening laat je alle gedachten los, het positieve gevoel helpt jou in te slapen.

Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn; al is het iets heel kleins, misschien onbenullig voor iemand anders. Waarom leg ik de nadruk op dankbaarheid? Dankbaarheid is net als alle andere gevoelens energie. De energie van dankbaarheid trekt andere positieve gebeurtenissen aan én uiteindelijk "herprogrammeer" je je hersenen. Positief denken wordt uiteindelijk een gewoonte. De voordelen; je denkt meer in oplossingen dan in problemen; je slaapt makkelijker in, je piekert niet meer, enz...

Stel dat je daarna toch nog terug aan alles begint te denken en weer in de maalmolen terecht komt. Richt je dan op je ademhaling. Je brengt je aandacht naar de in- en uitademing. Adem langer uit dan in. Je doet dit best liggend. En dat is toch makkelijk, want je ligt al, in bed. Leg je handen op je buik. Voel de beweging op en neer gaan op dat zachte ritme. Als je langzamer uit- dan inademt, vertraagt je hartritme en kom je tot rust. Bij elke gedachte breng je je aandacht terug naar de ademhaling. Veroordeel jezelf niet. Ht is volkomen normaal en helemaal oke dat je gedachten afdwalen. Blijf dit doen tot je slaperig wordt. Laat jezelf langzaam wegglijden in slaap.

Als dit niet zou helpen, zijn er nog andere "trucjes" die goed werken. Daar vertel ik je graag een andere keer over.