Diepe ontspanning voor beter slapen

04-06-2018

Diepe druk aanrakings- stimulatie

Ik denk vaak terug aan mijn kindertijd, de tijd van voor de dekbedden het tot in grootmoeders slaapkamer hadden geschopt. Toen ik bij mijn oma ging logeren in de winter sliep ik onder wel drie dekens. In die tijd woonde ze in een huis dat gelijk zo vele, niet geïsoleerd was en met enkele glasramen. Natuurlijk was mijn oma overbezorgd dat ik het koud zou hebben. Een bijkomstige prettig effect van al die dekens, buiten het feit dat ik het lekker warm had, was dat het heerlijk veilig aanvoelde. Ik denk dat dat ergens te maken zal hebben met het "baarmoedergevoel". Denk maar aan baby's die beter inslapen als ze ingebakerd zijn of het ontspannende effect van een goede knuffel.

Maar het is niet enkel een gevoel. De zachte druk op je lichaam zorgt voor een "diepe druk aanrakings- stimulatie" en zorgt voor ontspanning en kalmering. Er wordt namelijk melatonine aangemaakt, en dat is nou net het hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt en goed doorslaapt. Het is trouwens bewezen dat het gebrek aan aanmaak van melatonine zorgt voor slaapproblemen.

Dus in plaats van dat dekbed, slaap eens onder een ouderwets wollen deken, of maak zelfs je verzwaarde deken. Je hoeft hier niet voor te kunnen naaien. In volgende youtube video krijg je een idee hoe dat dat kan; 

https://www.youtube.com/watch?v=gFEgzlM_yas

En als je wel met de naaimachine overweg kan; 

https://www.youtube.com/watch?v=9l5CaTOINOA


Omgekeerde houdingen

Bij een omgekeerde houding is de positie van jouw hoofd lagen dan jouw voeten of naar onderen gericht. Je hoeft niet op je hoofd te gaan staan om hiervan te genieten.

In jouw hoofd zitten barroreceptoren die de druk in je hoofd meten. Deze zijn daar om jouw bloeddruk te meten en zo te regelen. Bij een omgekeerde houding verhoogt de druk in je hoofd, niet in de rest van je lichaam, toch reageren deze receptoren op dezelfde manier als wanneer je algemene bloeddruk te hoog zou zijn. Je bloeddruk gaat dus omlaag en dat heeft een kalmerend effect. Het effect is echter zo subtiel dat je je geen zorgen hoedt te maken over een lage bloeddruk, gelukkig maar, want zo is dit een handig trucje voor ons.

Ik leg jou twee makkelijke houdingen uit die je kan doen in de slaapkamer.

De eerste is de dangling pose. Ga rechtop staan en neem je ellebogen vast. Buig nu langzaam voorover en hou daarbij je knieën gebogen. Je mag op je bovenbenen rusten. Laat je hoofd gewoon hangen en houd je schouders weg van je oren. Blijf zo ongeveer anderhalve minuut of zolang het aangenaam aanvoelt. Je kan deze oefening ook op de rand van je bed doen. Deze oefening is ook heel goed voor het ontspannen van je onderrug en je nek.

Kom voorzichtig terug recht.

Ik wil hierbij ook nog opmerking dat je deze oefening steeds kan doen als je last hebt van je onderrug door bijvoorbeeld lang stilzitten op school of op kantoor. Neem dan gewoon even twee minuten pauze en doe deze oefening.

Voor de tweede oefening mag je op bed gaan zitten op je hoofdkussen of bolster. Leg je kussen tegen de muur! Draai je zodat je benen tegen de muur omhoog kunnen rusten en ga op je rug liggen met je achterste op het kussen. Zo kan je een aantal minuten blijven liggen of tot je benen "moe" worden.

Om uit de houding te komen buig je de benen en rol daarna opzij. Zo kan je makkelijk terug rechtop gaan zitten.




Hierna kan je onder de wol kruipen en heerlijk slapen. Slaapwel!