5 tips voor meer ontspanning in savasana

04-06-2018

Na een intensieve practice, kan savasana echt deugd doen. Je wil het gevoel krijgen, helemaal in de mat te kunnen wegzinken om zo helemaal in de overgave te gaan, alle spanningen te kunnen loslaten.

Iedereen kan savasana. Op je rug heb je de minste druk op je rug, wat zou moeten zorgen voor een pijnloze houding. Leg je handpalmen omhoog, je armen los naast je lichaam. Hou je schouders laag. Je voeten mogen op heupbreedte rusten. Je voeten mogen naar buiten vallen. Geef je over aan de zwaartekracht en ontspan.

Oogkussen

Een oogkussen verlicht vermoeide ogen. Als je ogen gezwollen zijn is een koel oogkussen erg fijn. Heb je erg veel last van vermoeide ogen, dan kan een warm kussen erg fijn zijn. Er zijn verschillende soorten oogkussens op de markt met verschillende vulling, in verschillende soorten stof. Sommige kan je opwarmen of afkoelen. In sommige zit ook nog lavendel bij in voor extra ontspanning.

Bij savasana kan een onverwarmd kussentje al heel wat doen.

Zelf gebruik ik een zijden oogkussentje met lavendel van Treets, maar er zijn er ook van katoen bijvoorbeeld, die zijn goedkoper.



Zandzakje

Een zandzakje op je buik leggen geeft ook weer die ontspannende druk. Dit soort props zijn misschien minder gekend, maar worden gemaakt in verschillende soorten en gewichten. Ze worden vaak gebruikt in restorative yoga om tot een diepe ontspanning te komen.







Ondersteun jezelf

Je kan je op verschillende manieren ondersteunen. 

Leg een opgevouwen deken onder je hoofd.

Gebruik een nekrolletje of een opgerolde handdoek. 

Leg een bolster onder knieĆ«n, of een opgerold deken. Eender waar je last hebt van onaangename druk van de grond, kan je een dekentje gebruiken. 

Zoek een houding die je aangenaam vind en met de minste spanning.



Deken

Warmte ontspant; dek jezelf toe met een deken. Het is moeilijker om je te ontspannen als je het koud hebt. Daarbij lig je veilig in een cocon en kan jezelf beter afsluiten.

Kies voor een deken in natuurlijke en diervriendelijke materialen zoals (bio)katoen of wol.

Aromatherapie

Als je een diffuser hebt, kan je gebruik maken van rustgevende etherische olie, bv lavendel. Gebruik liever geen geurkaarsen. Die bevatten chemische componenten die niet gezond voor je zijn. Kies voor kwaliteitsolie, die gemaakt is van echte planten en niet van synthetische componenten.