4 makkelijke yogaoefeningen die je helpen inslapen

20-05-2018

Een tijdje geleden schreef ik een blog over makkelijk inslapen. Ik had je beloofd om je nog meer tips te geven. Deze keer geef ik je enkele yoga oefeningen mee die je kan doen in je bed voor je gaat slapen waarna je rustig kan wegsoezen. Het is de bedoeling dat je je gaat ontspannen en helemaal overgeven aan de houding, de zwaartekracht zijn werk laten doen. Je zinkt als het ware weg in je matras. Als je dit niet graag doet, kan je altijd de oefeningen eerst op je yogamatje doen, maar het perfect in je bed. De oefeningen nemen ongeveer een halfuurtje in beslag.  

Neem eerste even de tijd om tot rust te komen. Dim het licht, zet je telefoon uit. Tune in op je ademhaling. Adem enkele keren diep in en uit op een rustig tempo. Ga op je knieën zitten en schuif je knieën uit elkaar. Buig voorover in de ruimte tussen je knieën. Maak je rug lang. Je voorhoofd rust op de matras. Je armen kan je voor je uitstrekken of naast je lichaam leggen. In deze houding, die de kindhouding of childspose heet kan je makkelijk enkele minuten blijven liggen. Maak je geen zorgen over de tijd. Kom eruit wanneer je er zin in hebt. Om eruit te komen, kom je voorzichtig recht. Strek je benen even uit.

Voor de volgende houding mag je op je rug gaan liggen. Leg je voetzolen tegen elkaar. Je kiest zelf hoe ver je je voeten naar je toe trekt. Kies wat comfortabel voor je is. Als je kan je een kussentje of opgerold dekentje onder je knieën steken. Je mag ook je hoofdkussen in de lengte onder je rug leggen. Je zitvlak rust dan op de matras, niet op het kussen. Je kan je armen uitstrekken. Neem voor deze houding enkele minuten.

Strek je benen uit en haal de kussens weg. Richt je even terug op je ademhaling.

Voor de volgende houding trek je je knieën op en laat ze naar één kant vallen. Of trek één knie op en strek één been uit, zoals op de illustratie. Strek je armen opzij en draai je hoofd en andere kant op.  Let erop dat je rug recht ligt. Trek een denkbeeldige lijn van je uitgestrekte voet naar je kruin. Na enkele minuten wissel je van kant.

Liggende twist
Liggende twist

Je mag nu op je zijde gaan liggen of op je rug zoals in savasana. Je voeten liggen op heupbreedte. Je voeten mogen naar buiten vallen en je armen liggen losjes naast je lichaam, je handpalmen naar boven.  Je schouders hou je laag, weg van je oren. Laat alle spanning los. Keer terug naar de buikademhaling. Je kan in gedachten je hele lichaam langsgaan en elk lichaamsdeel zo laten ontspannen. Vergeet je kaak en je gezicht niet. Je zou nu makkelijk de slaap moeten kunnen vatten.