16 tips voor ochtendmeditaties

28-05-2018

  1. Gebruik je gegronde energie waar je mee opstaat in je meditatie. Leg je materiaal de avond voordien al klaar. Mediteren kan in de zetel, op een matje, op een meditatiekussen. Maak het jezelf gemakkelijk met kussen, dekentjes, enz... Probeer op voorhand al eens wat uit.
  2. Maak een kopje thee of water, maar ontbijt nog niet.
  3. Sta wat vroeger op. Profiteer van de stilte en de rust voor iedereen wakker wordt. Je kan in bed blijven.
  4. Als je 's morgens bij het opstaan meteen in doe-modus schiet om dat je veel "moet" op een dag, plan dan deze me-time in je agenda. Sta wat vroeger op, neem een marge. Dit zou je rust moeten geven en zal je beter kunnen gronden.
  5. Rek je dan eerst eens goed uit. Je kan ook gaan mediteren op een andere plaats. Doe eerst wat zachte yoga oefeningen om je lichaam te ontwaken.
  6. Als het goed weer is kan je buiten mediteren. Geniet van het zonlicht en de frisse lucht. Je kan ook het raam openzetten. Gebruik al je zintuigen. Luister naar het gezang van de vogels, de aanraking van de lucht, het gevoel van de aanraking met de grond, mat of bed.
  7. Breng je aandacht naar je lichaam, je ademhaling. Observeer, niets forceren, niets sturen. Enkel observeren. Breng je aandacht steeds terug naar je ademhaling als je gedachten afdwalen naar wat er die dag nog moet gebeuren. Neem het moment om gewoon even te zijn, niets meer, niets moet.
  8. Als je het makkelijker vindt, kan je je aandacht brengen naar de geluiden die je hoort in plaats van je ademhaling. Als je vroeg opstaat kan je genieten van het gezang van de vogels.
  9. De ochtendmeditatie is de perfecte moment voor het zetten van een intentie of affirmatie.
  10. Zet je intentie. Bedenk wat je die dag graag wil bereiken, doen, voelen. Intenties  waar je iets NIET wil doen werken doorgaans niet zo goed. Denk in plaats daarvan wat je dan wil veranderd zien. Maak er geen to-do lijst van! Drie focuspunten is zeker genoeg!
  11. Neem een affirmatie als mantra. Wat zijn affirmaties? Bijvoorbeeld "ik kan het" "ik ben geliefd" ,...
  12. Herhaal deze mantra in stilte of luidop tijdens je meditatie.
  13. Wees dankbaar. Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Is er iets gebeurt gisteren, iets dat vandaag gaat komen, een gevoel, een ervaring,... Je kan je "lijstje" zo lang maken als je wil.
  14. Als je wil kan je een meditatie dagboek bijhouden waarin je je ervaringen, intenties en affirmaties opschrijft.
  15. Probeer deze ontspanning, dankbaarheid, intentie, of affirmatie mee je dag in te nemen.
  16. Keer overdag even terug naar dit moment. Als je stress ervaart, het even te veel wordt, niet weet waar eerst te beginnen of gewoon als je even een pauze neemt. Kom even terug naar je ademhaling. Kom even in het moment en denk aan je intentie voor deze dag.